[ad_1]

در اینجا تاریخ و فناوری گرافیکی زیادی وجود دارد که می توانید آنها را باز کنید. هنگامی که AMD ATI را خریداری کرد ، نه تنها شرکت را در اختیار گرفت ، بلکه به شهرت خود به عنوان یک قدرت گرافیکی برای سالهای آینده ادامه داد. با نگاهی به گذشته ، می بینید که AMD چگونه خود را برای این نوع موفقیت آماده کرده است ، حتی اگر سال ها به نظر نمی رسید گلگون باشد.

علاقه مندان محصولات چشمگیر سازندگان تراشه های مورد علاقه خود را دیده اند ، AMD امروز دارای کارآمدترین پردازنده ها و پردازنده های گرافیکی است. با طیف گسترده ای از محصولات در تاریخ که می تواند توسط طیف گرافیکی ATI و AMD نشان داده شود ، تعداد معدودی وجود دارد که صنعت را به جلو سوق داده ، منتقدان را تحت تأثیر قرار داده و موفقیت مالی شرکت را به ارمغان آورده است.

معجزه ATI VGA

سری VGA Wonder کمک کرد ATI در اواخر دهه 1980 روی نقشه قرار گیرد. VGA Wonder در اواخر دهه 80 به کارت PC IBM اضافه شد و حداکثر 512 کیلوبایت حافظه ویدئویی را ارائه می داد. این وضوح صفحه نمایش 1024×768 را مجاز می کند و شامل تغییر حالت خودکار است. مدل های بعدی مانند Wonder 16 و VGA Edge به گسترش نام ATI کمک کردند و سرانجام سری VGA Wonder ادغام شدند و سپس جایگزین سری Mach از شتاب دهنده های 2D شدند. کارت های گرافیک مربوط به این دوران حتی شامل یک درگاه ورودی ماوس نیز هستند.

ATI Rage 128

اعتبار تصویر: Trio3D

3D Rage به عنوان اولین شتاب دهنده سه بعدی این شرکت لقب گرفته است ، با این امید که عملکرد 2D با کیفیت بالا را با ویژگی های بیشتر افزایش دهد. با این حال ، این قایق را در Z-buffering از دست داد ، به این معنی که معلوم نشد رقیب قدرتمند رقبایی مانند Nvidia NV1 است. حالا چه

خوشبختانه Rage II و سرانجام Rage 128 دنبال شد. Rage 128 کمک کرد ATI وارد جریان اصلی شود و عملکردی برابر با Nvidia RIVA TNT و Voodoo 2. داشته باشد. Rage 128 می تواند با ارائه عملکرد بالاتر در 32 با کیفیت بالا این کار را انجام دهد. حالت رنگ-بیت. برخی از رقبا حتی این حالت را ارائه ندادند!

علاقه مندان با عملکرد بالا برای Rage 128 Rage Fury MAXX بودند که شامل دو پردازنده گرافیکی در یک صفحه واحد بود ، طرحی که ATI (و AMD) در آینده به آن اعتماد خواهند کرد. انتظارات از 64 مگابایت Fury MAXX بهشتی بود. متأسفانه هزینه و نگهداری سیستم عامل کارت موفقیت آن را محدود کرد.

ATI Radeon DDR

اگرچه ATI هرگز موفق به مدیریت معیارها نشد ، محصولی که ارائه می داد نسبتاً خوب با قیمت های جذاب بود. Radeon DDR با حافظه سریعتر که در آگوست 2000 راه اندازی شد ، نشان می دهد ATI چقدر به بازار کارت گرافیک بازی متعهد است.

Radeon DDR با 64 مگابایت حافظه و تعداد زیادی ترانزیستور ، علاوه بر پشتیبانی کاملاً جدید از DirectX 8 ، به لطف عملکرد رنگی 32 بیتی و پشتیبانی از ورودی و خروجی فیلم ، ویژگی های جدیدی مانند نقشه برداری شوک محیطی را ارائه داده است. برجسته ترین نکته در تاریخ ATI بود.

ATI Radeon 9700

تا سال 2002 ، ATI با ارائه کارت های گرافیک با بسیاری از ویژگی ها ، شهرت خوبی کسب کرده است ، حتی اگر آنها همیشه سریعترین ارائه 3D را ارائه ندهند. با دستیابی ATI به ArtX ، افرادی که تراشه های گرافیکی Nintendo 64 و Nintendo GameCube را طراحی کردند ، اوضاع تغییر کرد. در نتیجه ، نسل سوم Radeon تقریباً از هر لحاظ هیولایی بود.

این اولین کارت پشتیبانی از DirectX 9 بود که شامل مدلهای shader ، vertex و pixel 2.0 می باشد. علاوه بر این ، بسته GPU تراشه فلیپ آن به کارت اجازه می دهد تا خنک تر و با سرعت بیشتر ساعت کار کند. این بهترین عملکرد Nvidia GeForce 4 Ti 4600 در عملکرد سه بعدی است ، حتی در صورت امکان امکاناتی مانند صاف کردن و فیلتر ناهمسانگرد. این نسل از کارت های گرافیک نه تنها مورد علاقه علاقه مندان به جیب عمیق قرار نگرفت ، زیرا برخی از مدل های میان رده Radeon 9500 می توانند با برخی اصلاحات به 9700 تغییر یافته و ارزش محصولات ATI را بیشتر افزایش دهند. این تراشه دارای پاها است و چندین سال نرخ فریم بالا را در بازی ها کنترل می کند.

گرافیک کنسول را وارد کنید: Flipper و Hollywood

مهم است که Flipper ، فناوری گرافیکی پشت Nintendo GameCube ، را انتخاب کنید. Flipper توسط ArtX طراحی شده است ، که بعدا توسط ATI خریداری شد ، دارای چندین ویژگی هوشمند است که آن را کارآمد و مقرون به صرفه نگه می دارد. اگرچه GameCube ارزان تر و کوچکتر از کنسول های موجود در بازار بود ، اما از کیفیت گرافیکی مشابه و حتی برخی جلوه های چشمگیر از جمله رنگ در Super Mario Sunshine و آب در WaveRunner برخوردار بود.

GameCube و Flipper در مقایسه با Nintendo Wii و پردازنده گرافیکی هالیوودی آن یادداشت کوتاهی هستند که در زمان خریداری توسط AMD توسط ATI نیز طراحی شده است. در حالی که این فناوری فقط 50 درصد سریعتر از Flipper در GameCube بود ، موفقیت تجاری Wii سود بزرگی برای AMD محسوب می شد ، زیرا سال به سال فروش بالایی داشت.

با بیش از 100 میلیون Wiis فروخته شده ، AMD و ATI نه تنها در بازار رایانه های شخصی ، بلکه کنسول ها نیز بودند که بخش جدیدی را برای شرکت باز کرد. فناوری گرافیک AMD به Wii U ، Xbox 360 ، Xbox One ، PlayStation 4 ، Xbox Series X / S و PlayStation 5 (به همان اندازه موفق) تبدیل شده است.

AMD Fusion APU

پس از تملک ATI ، گام منطقی بعدی ترکیب فناوری آنها بود. این تراشه ها که یک دستگاه پردازش سریع یا APU نامیده می شوند ، می توانند در بازارهای فراتر از گیمر رایانه های شخصی مانند راه حل های کم مصرف و تراشه های تلفن همراه یا کنسول های HTPC و متناسب با موفقیت موفقیت کسب کنند.

اولین APU های AMD با ورود Fusion به عنوان پلتفرم Brazos در سال 2011 به بازار عرضه شدند که می تواند به بهترین پردازنده های Intel Atom و GPU های یونی تک تراشه Nvidia دست یابد. در سمت دسک تاپ ، سری A8 APU نشان داده است که AMD می تواند عملکرد پردازنده قوی را با رندر سه بعدی ترکیب کند ، که می تواند گرافیک یکپارچه اینتل را مختل کند. این بدان معنا بود که AMD می تواند یک راه حل کامل برای بسیاری از بازارها ارائه دهد.

ATI Radeon HD 4870

با عرضه ATI Radeon HD 4850 و 4870 ، این شرکت گیمرها را تحت تأثیر محصولاتی قرار داد که می توانند با تراشه های شاخص انویدیا مطابقت داشته باشند ، اما با قیمت پایین تر. حتی هنگامی که انویدیا GTX 260 و GTX 280 خود را عرضه کرد ، کارت های Radeon با توجه به اینکه مقرون به صرفه تر بودند ، بهتر به نظر می رسیدند ، اما همچنان در همان عملکرد هستند.

HD 4870 همچنین در بین اولین کارت هایی بود که از GDDR5 استفاده کرد و بیش از یک سال انویدیا را شکست داد. هنگامی که ATI نیاز به یک به روزرسانی جدید برای معیار داشت ، HD 4870 X2 وارد بازار شد تا پیچ ها را به رقابت برساند.

ATI Radeon HD 5970

شاید بزرگترین دستاورد ATI در اواخر 2000s Radeon HD 5970 باشد ، کارتی که در درجه اول بر آن مسلط بود (و پس از انتشار به لطف برخی از مشکلات TSMC که روند Nvidia را تا 40 نانومتر کند کرد). این تعداد باورنکردنی پردازنده های جریان (3200!) ، ساعت هسته 725 مگاهرتز و بانکهای دو گیگابایتی 1 گیگابایتی GDDR5 را گرد هم آورده است.

آیا ما ذکر کردیم که این یک طرح GPU دوگانه است؟ یکی دیگر از موارد قابل توجه موجود در این کارت Eyefinity ، کنترل کننده های نمایشگر ATI است که به شش نمایشگر فعال همزمان امکان پذیر است. این کارت ها بسیار مورد تقاضا قرار گرفت و بسیاری از علاقه مندان از محدود بودن عرضه ناامید شدند.

AMD Radeon HD 7970

اولین کارت PCI-Express 3.0 ، بدون ذکر اولین محصول با استفاده از معماری Graphics Core Next (GCN) ، گل سرسبد Radeon HD 7970 بود. استخوان های GCN به این معنی بود که این کارت یک پردازنده گرافیکی با هدف کلی (GPGPU) است و می تواند آنها همچنین از نظر بازی عملکرد خوبی دارند. تازه سازی سریع 7970 ، انتشار گیگاهرتز بود که باعث افزایش سرعت کلاک به 1000 مگاهرتز و عملکرد افزایش آن به 1050 مگاهرتز می شد ، ویژگی ای که امروزه نیز در کارت های AMD مشاهده می کنیم.

معماری GCN به کار رفته بر روی این کارت زمینه ساز چندین محصول مهم در این مسیر بود از جمله R9 290X ، R9 Fury X ، کارتهای مبتنی بر Polaris مانند RX 480 و سری RX Vega.

ویژگی هایی مانند نرخ تازه سازی متغیر Freesync در محصولات نسل سوم GCN شروع به کار کرد ، در حالی که R9 Fury X و Vega دارای حافظه با کارایی بالا و پهنای باند هستند که به آنها کمک می کند تا کاربران حرفه ای و نه فقط گیمرها را مجذوب خود کنند.

AMD Radeon RX 5700

Radeon RX 5700 شامل GDDR6 است و از فرایند تولید 7 نانومتری استفاده می کند. این دو جنبه به بهبود بهره وری و قیمت گذاری کمک کرده است. مبتنی بر RDNA / Navi 5700 XT که به عنوان یک محصول میان رده با پردازنده های جریانی کمتر از کارت های قبلی Vega توصیف می شود ، کارت پیشرو نسل قبلی (Radeon VII) را برای بازی های مقرون به صرفه تر مدیریت می کند.

RX 5700 با سری RX 6800 و 6900 XT دنبال شد ، که به AMD کمک کرد تا به بالای رتبه بندی معیار بازی بازگردد. فناوری پشت این کارت ها در آخرین نسل کنسول های بازی نیز به کار رفته است ، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری S و X نشان می دهد AMD بدون توجه به سیستم عامل ، آنچه را که برای تحویل به گیمرها لازم است دارد.

***

35 سال بعد: چند نفر از آنها را در اختیار داشتید؟
هفته آینده بازگردید و نگاهی مشابه به مهمترین پردازنده های گرافیکی Nvidia در تمام دورانها داشته باشید.

[ad_2]

منبع: tanha-news.ir

ایندکسر