10 مورد از مهمترین پردازنده های گرافیکی Nvidia در همه زمان ها


انویدیا در سال 1993 تاسیس شد و در مقایسه با سایر شرکت های نیمه هادی جوان است. با این حال ، تأثیر آن بر دنیای فناوری بسیار زیاد است. طبق بررسی سخت افزاری Steam ، بیش از 80٪ کاربران کارت گرافیک Nvidia در سیستم بازی خود دارند ، در حالی که Passmark می گوید بیش از 60٪ کاربران محصول Nvidia دارند.

کارهای زیادی برای دستیابی به این سطح انجام شد و در حالی که اولین تراشه این شرکت در سال 1995 بود ، NV1 به نظر می رسید محصولی درخشان است که شتاب ویدیویی و سه بعدی ، کارت صدا و پورت گیم پد داخلی را با تکیه بر نقشه برداری بافت درجه دوم به جای استفاده از ارائه مثلث. روی یک چند ضلعی ، به این معنی بود که انویدیا در اولین بازی بزرگ خود توپ را انداخت. درسی که بعنوان تراشه های بعدی آموخته شد حاوی بازدیدهای مطمئنی بود. بیا یک نگاهی بیندازیم.

انویدیا RIVA 128

تصویر: آندره کاروات

مخفف ویدیو و انیمیشن تعاملی در زمان واقعی شتاب دهنده ، RIVA 128 جانشین NV1 و محصولی بود که همه افراد موجود در فضا را آگاه می کرد. با پشتیبانی از DirectX 5 و OpenGL ، RIVA 128 اشتباهات مشابه را تکرار نمی کند. از همان ابتدا ، با پشتیبانی از 4 مگابایت SGRAM و AGP 2X ، به نظر می رسید برای اثبات آینده.

در آن زمان ، این کارت می تواند با کارت های 3Dfx Voodoo ، که سریع ترین کارت های بازار بودند ، همگام شود. بیش از یک میلیون دستگاه تحویل داده شده در 4 ماه اول عرضه RIVA 128 اهمیت آن را به عنوان یک محصول و شرکت تأیید می کند.

انویدیا RIVA TNT2

جانشین RIVA 128 ، TNT خوب بود ، اما هنوز هم از 3Dfx بهتر بود. اما سال بعد ، انویدیا TNT2 را با چندین پیشرفت قابل توجه ارسال کرد. یک روند کوچک شده به 250 نانومتر (و بعداً 220 نانومتر با TNT2 Pro) سرعت کلاک بالاتر (125 مگاهرتز هسته و 150 مگاهرتز حافظه ، در مقایسه با 90/110 در TNT اصلی) را امکان پذیر می کند در حالی که تراشه از بافت های بزرگتر ، 32 بیتی پشتیبانی می کند Z-buffer ، AGP 4X و حداکثر 32 مگابایت حافظه.

در مقایسه با محصولات 3Dfx رقیب ، TNT2 پشتیبانی بهتری از DirectX و OpenGL دارد و کیفیت تصویر رنگی عالی 32 بیتی را ارائه می دهد. گیمرها متوجه شده اند.

Nvidia GeForce 256 DDR

در سال 1999 ، انویدیا اولین تراشه GeForce را معرفی کرد که به GeForce 256 معروف است. دو نوع وجود داشت که مدل رده بالای DDR بیشترین توجه را به خاطر حافظه سریع خود جلب می کند.

GeForce 256 همچنین شامل یک موتور تبدیل و روشنایی (T&L) است که به تراشه امکان پردازش محاسبات از قبل پردازنده را می دهد. این ویژگی باعث می شود کارت با پردازنده کندتری جفت شود ، اما با این وجود عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهد. گرچه منتقدان و رقبا گفتند که این فناوری نیازی به این فناوری نیست ، اما در نهایت به امری عادی تبدیل شد و تقریباً در هر کارت گرافیک موجود در بازار یافت می شود.

GeForce 256 همچنین پایه و اساس اولین محصول طراحی Quadro با کمک رایانه بود. این خط تولید بازاری کاملاً جدید و پرسود برای انویدیا ایجاد کرد.

سری Nvidia GeForce 6800

اوایل دهه 2000 وقتی ATI و Nvidia در طول دوره GeForce 2 ، 3 و 4 از یکدیگر عبور می کردند به یک غوغای سلطنتی تبدیل شد. بعد از اینکه ATI Radeon 9700 خود را منتشر کرد و همه را تحت تأثیر قرار داد ، انویدیا مجبور شد ماشین تولید حلیم خود را بیاندازد و بنابراین GeForce 6800 معرفی شد.

GeForce 6800 به عنوان یکی از محصولات حافظه ورزشی اولیه GDDR3 ، نشان دهنده سرعت ، حتی رد X800 XT ATI با پشتیبانی از مدل سایه بان بهتر و دقت نقطه شناور 32 بیتی در مقایسه با Radeon بود. علاوه بر این ، از آنجا که انویدیا 3Dfx را خریداری کرد ، آنها شروع به اجرای ویژگی ها و فن آوری های شرکت گرافیک سابق کردند.

یکی از بخشهای عمده سهام 3Dfx Scan-Line Interleave بود که دو کارت گرافیک را به هم متصل می کند و قدرت موجود برای پردازش سه بعدی را افزایش می دهد. در سال 2004 ، انویدیا این ویژگی را ارتقا داد و مجدداً آن را به عنوان رابط مقیاس پذیر (SLI) با بسیاری از علاقه مندان که 6800s را برای ایجاد بهترین رایانه بازی جفت کردند ، معرفی کرد.

سری Nvidia GeForce 8800

دو سال پس از GeForce 6800 ، انویدیا سری جدید GeForce 8800 را معرفی کرد. کارت گرافیک جدید یک جانور مطلق از پردازنده گرافیکی بازی بود. با حداکثر 128 پردازنده جریان ، هسته 575 مگاهرتز ، ساعت سایه بان 1.35 گیگاهرتز و 768 مگابایت GDDR3 ، در واقع می تواند از پردازنده گرافیکی نسل دو پرچم دار نسل قبلی پیشی بگیرد.

این یکی از اولین محصولاتی بود که از معماری سایه بان یکپارچه استفاده کرد. سری GeForce 8 حتی سالها پس از اولین نمایش خود سریع در نظر گرفته می شود. همه چیز سس نبود ، زیرا تعداد قابل توجهی تراشه در این سری از مشکل گرم شدن بیش از حد رنج می بردند که منجر به خرابی های زیادی شد.

انویدیا GeForce GTX 295

کمی قبل از سال 2010 ، تابلوهای GPU دوگانه به کالای داغ تبدیل شدند و AMD با ATI Radeon 4870 x2 کاملاً تهاجمی عمل کرد. انویدیا برای رقیب این موضوع ، GeForce GTX 295 را معرفی کرد که دو تراشه GeForce 200 خود را روی یک صفحه قرار داد.

با داشتن درایورهای مناسب ، این کارت سریعترین کارت گرافیک است که پول می تواند خریداری کند و با 500 دلار می تواند از یک جفت GTX 260 عبور کند ، در حالی که MSRP یکی از آنها 450 دلار بود و برای علاقه مندان سودآور است.

انویدیا GeForce GTX 580

در حالی که راه اندازی GeForce GTX 480 طبق برنامه پیش نرفت ، اما همه چیز با جانشین آن معروف به GTX 580 به خوبی پیش رفت. معماری مستقر شده Fermi به معنای 16 خوشه چند پردازنده جریان ، شش کنترل کننده حافظه 64 بیتی فعال و فیلتر کامل FP16 بود. .

این کارت گرافیک معامله واقعی بود. GTX 580 با AMD داغ روی پاشنه خود قرار بود همان چیزی باشد که GTX 480 نبود و خوشبختانه برای نگه داشتن AMD برای مدتی کافی بود. GPU سطح اول دوگانه GTX 590 به دلیل ثبات ضعیف و عدم توانایی پیشی گرفتن از Radeon HD 6990 ، با انتقادهای تند روبرو شد.

Nvidia Tegra X1 SoC

انویدیا محصولی را برای علاقه مندان به رایانه های شخصی ، طراحان حرفه ای و حتی ابر رایانه ها و محققان هوش مصنوعی تولید کرده است ، اما با Tegra SoCs به طور م intoثر به دنیای رایانه های موبایل پریده است.

محدوده Tegra مبتنی بر باز برای گوشی های هوشمند و تبلت ها طراحی شده است ، اما همه چیز فراتر از این است و قدرت پردازش اضافی SoC به خوبی در نینتندو سوییچ استفاده می شود. موفقیت سوئیچ فوق العاده است و از سال 2017 حدود 70 میلیون دستگاه فروخته شده است. هر یک به Tegra X1 مجهز هستند که پردازنده چهار هسته ای ARMv8 ARM Cortex-A57 را با پردازنده گرافیکی 256 هسته ای جفت می کند.

انویدیا GeForce GTX 1080

سری 16 نانومتری GeForce GTX 1080 بسیار قدرتمند و یک نقطه عطف بزرگ برای سازنده GPU بود که قدرت و تخصص انویدیا را نشان می داد. معماری پاسکال به طور قابل توجهی از رقابت پیشی گرفت به حدی که کارت های GeForce GTX 10 برای چندین سال در تضاد باقی ماندند ، که تقریباً یک ناهنجاری در بازار گرافیک است.

GTX 1080 به یک معیار پیروزی تبدیل شده است و حتی پردازنده های گرافیکی نسل بعدی انویدیا نیز تلاش کرده اند تا پیشرفت چشمگیری در عملکرد شطرنجی نشان دهند. حافظه Speedy GDDR5X با 2560 هسته در GTX 1080 و 3584 هسته در GTX 1080 Ti ترکیب شد و حتی در هنگام افزایش رزولوشن ، نرخ فریم قابل توجهی را به همراه داشت.

انویدیا GeForce RTX 3080

پس از GTX 1080 ، سری RTX 20 مجهز به تورینگ ، که برای اولین بار ردیابی پرتوی سخت افزاری در زمان واقعی را در یک کارت گرافیک کاربر محور پیاده سازی کرد. با این حال ، در زمان راه اندازی آن ، تعداد بسیار کمی از بازی ها با ویژگی های ردیابی پرتو وجود داشتند و به طور کلی سری RTX 20 احساس جهش قابل توجهی از سری GTX 10 نمی کرد.

انویدیا آنتن سری RTX 30 را بهبود بخشیده است ، که از معماری Ampere استفاده می کند و این امر باعث شده است RTX 3080 بهترین کارت بازی باشد ، بدون در نظر گرفتن رزولوشن یا امکان استفاده از ویژگی های ردیابی پرتو هنگام استفاده از DLSS. 3080 دارای 28.3 میلیارد ترانزیستور و 8704 هسته با فرکانس 1.7 گیگاهرتز است که 70٪ جهش عملکرد نسبت به RTX 2080 با سرعت 4K را ایجاد می کند ، چشمگیر است.

نکته مثبت کمتر این است که کارت فقط 10 گیگابایت حافظه دارد ، اگرچه سرعت آن از GDDR6X بیشتر است. همچنین گرسنه قدرت است ، اما بسیار سریع است و با وجود 700 دلار MSRP ، به لطف نرخ فریم پایین می تواند یک معامله برای علاقه مندان محسوب شود.

بسته بندی کردن

انویدیا به یک غول گرافیکی تبدیل شده است و نه تنها به طور مداوم محصولات چشمگیر و ابتکاری را به گیمرها و علاقه مندان به رایانه ارائه می دهد ، بلکه اخیراً راه حل هایی را برای خودروسازان ، استودیوهای خلاق و محققان ارائه داده است. نیازی به ذکر خرید آینده Arm نیست.

امروزه ، انویدیا سخت افزار ردیابی پرتوی بلادرنگ خود را افزایش می دهد که امکان نورپردازی واقعی را فراهم می کند. با این وجود ، حتی بدون این ویژگی ها ، پردازنده های گرافیکی آن از سریعترین عملکردها در صنعت هستند. همانطور که ما مشغول نسل جدیدی از بازی ها هستیم ، با کنسول های جدیدی که از ردیابی پرتو پشتیبانی می کنند ، جالب خواهد بود که آیا Nvidia می تواند برتری خود را نسبت به رقابت افزایش دهد.

***

25 سال بعد: چند نفر از آنها را در اختیار داشتید؟
همچنین ویژگی موازی ما را که 10 صفحه از مهمترین GPU های AMD / ATI را نشان می دهد ، از دست ندهید.


منبع: tanha-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>