مشخصات فنی زانتیا مجله پدال1 سپتامبر 2009 … زانتیا سیتروئن قیمت بازار قیمت کارخانه بنز ML قیمت تماس بگیرید کارکرد … این خودرو اولین بار در سال اواسط دهه ۹۰ در فرانسه تولید شد اما در سال ۱۹۹۷ فیس لیفتی داشت که نسخه فیس لیفت آن وارد بازار ایران شده است.امروز در سایت z4car به بررسی معایب سیتروئن زانتیا می پردازیم. ولی از آن سو، از نظر گیربکس، تنوع بیشتری نسبت به زانتیا داشت. گیربکس زانتیا از نوع ۵ دنده دستی می باشد. هیوندای آوانته بر خلاف زانتیا، تنها با یک نوع پیشرانه به ایران آمد. توانایی موتور بهینه ایران خودرو نسبت به قبل افزایش و مصرف سوخت آن، کاهش یافته است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۶۵ لیتر است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۷۰ لیتر است.

پشتی صندلی جلو نیز بهصورت برقی تنظیم میشود؛ اما نکته منفی آن مصرف سوخت بالای آن بود که با داشتن یک موتور 8 سوپاپ، باعث شد تعداد زیادی از این خودرو به تولید نرسد و از گردونه تولید خارج شود. رستم مهرزاد: میانگین مصرف سوخت XU7 بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر بود. انتخاب اول، پیشرانه ۱٫۸ لیتری بود که نسخه ۱۶ سوپاپ پیشرانه معروف XU7 به حساب می آمد و بر روی پژو پارس ELX هم نصب می شد. بیت ران – مهدی درفشی: حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط تولید ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می شود. در پژو پارس های جدید جز فضای داخل کابین و داشبورد و فرمان تغییر خاصی در موتور کامل پژو پارس صورت نپذیرفته است.البته درسالهای اخیر با اضافه شدن گیربکس های اتومات به محصولات ایرانخودرو این روزها پژو پارس در کلاسهای مختلفی عرضه می شود که تفاوت این کلاسها بیشتر مربوط به گیربکس دستی یا اتومات،فضای داخل کابین و آپشن های ایمنی مثل تعداد ایربگ ها یا دیسک های ترمز و نهایتا نوع رینگ چرخ و تمهیداتی از این قبیل می باشد اما در پژو پارس های تیوفایو و ای ال ایکس این تغییرات به صورت کلی و اساسی بوده است تا جایی که موتور به صورت کمپلت تعویض شده است و حجم آن از ۱۸۰۰ سی سی به ۱۶۰۰ سی سی کاهش پیدا کرده است .

پایین تر از دریچه ها، پنل سیستم صوتی و کنترلر های کولر و بخاری به چشم می خورند. سوییچ فشار گاز یا سوییچ سه گانه عنصری است که وضعیت فشار گاز کولر را به اطلاع ECU می رساند. زانتیا با وجود نرمی زیاد، پایداری و چسبندگی مناسبی به زمین دارد و هندلینگ قابل قبولی از خود به نمایش می گذارد. آوانته هندلینگ مناسبی دارد و با اینکه همچون زانتیا خبری از سیستم کنترل پایداری در آن نیست، اما اگر هوس شیطنت با آن به سرتان نزند، می تواند رضایت شما را در بحث پایداری تامین کند. موتورهای خانواده ایکسیو از ایکسیو ۵ تا ایکسیو ۹ دارای بوش تر به همراه بلوک آلومینیمی و موتور ایکسیو۱۰ دارای بلوک چدنی است. تولید موتور های XU از سال 1981 تا 2001 بوده است.بعدها خانواده ی موتورهای مدرن EW/DW جایگزین خانواده ی XU ها شدند. خانواده ی XU علاوه بر موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی به نام XUD را نیز شامل می شود؛ XUD ها موتورهای دیزلی طراحی و ساخته شده توسط کمپانی پژو و Citroen هستند که با مدل های XUD7/XUD9/XUD11 روانه بازار شدند. با این وجود طراحی تند 90 مانند طراحی بیرون آن بسیار ساده است ولی قابلیت هایی مانند آیینه های جانبی برقی و نمایشگر توانسته ظاهر خوبی به داخلی کابین خودرو ببخشد.

در حالی که این امکان در زانتیا، حداقل به صورت فابریکی وجود ندارد. ضمن اینکه زانتیا در نسخه 6 سیلندر به تعداد اندکی در بازار ایران عرضه شد اما مشخص نشد که به چه دلیل، عرضه آن متوقف شد. ماکسیما با موتور قدرتمند ۶ سیلندر خود تواناییها بالایی دارد و از پس هر مأموریتی بر میآید. کیفیت مواد بهکاررفته در ساخت کابین هر دو مدل چندان دلچسب به نظر نمیرسد و ترکیب پلاستیک نرم و طرح چوب برای تزئین آن، در کنار قسمتهای موکت مانند روی رودریها، بیشتر از آنکه لوکس جلوه کنند، قدیمی هستند. زانتیا هر چند ویژگی های دینامیکی چشم گیری ارائه می دهد و از امکانات ایمنی لازم برخوردار است، اما در هنگام وقوع تصادف، چندان نمی تواند امنیت جانی سرنشینان خود را تضمین کند! هیوندای آوانته هم در بحث امکانات رفاهی، چندان بهتر از زانتیا ظاهر نمی شود. اما اگر رله یا مقاومت فن معیوب باشند هیچ برقی به موتور فن نمی رسد و ECU هیچ بازخوردی دریافت نمی کند و این حالت برای ECU به معنای بروز ایراد در سیستم فن می باشد بنابراین بلافاصله چراغ چک را برای اطلاع راننده روشن کرده و رله ی دورتند را برای حفاظت از موتور فعال می کند.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا لطفا از سایت ما دیدن کنید.